Årets säsong har bjudit hela besättningen på en del motsträvighet, men nu har vi tagit oss igenom detta, och med flaggan i topp. Saker som hänt ombord under sensommaren och hösten är bland annat:
– Förgasare bytta på BBHM, SBHM
– Tändbrygga bytt på CHM
– SB sjökista renoverad och återmonterad
– Alla HM stift blästrade och bytta
– CHM avgasrör lött och putsat
– Viskokoppling i CHM kompressor åtgärdad
– SBHM magnetapparat felsökt
– Bensinläcka på BBHM förgasare åtgärdad
– Hjul på vagnen bytt
– 2 av 4 hjullager bytta på vagnen
Välpolerat avgasrör på CHM
Efter allt detta kunde vi i början av november köra en sista tur för året ut till Utö. Tanken med denna sista tur var både att se att maskinerna fungerade, samt att se till att vara ordentligt varmkörda, eftersom det underlättar konserveringen av motorerna.
Full fart över Mysingen
Vilket avslut det blev! Dagen bjöd på växlande molnighet och lagom mycket vind. Alla system på fartyget fungerade precis som vi vill, och nu har vi äntligen kommit i ett läge där vi kan jobba med förebyggande snarare än avhjälpande underhåll. Det bådar gott inför nästa år.
På Utö förtöjde vi i gästhamnen och tog oss till värdshuset för lunch. Även om det var varmt och skönt i maskinrummet, så var det en tämligen bister vinterdag, med bett i den vind som var. Skönt att komma in i värmen och äta en bit.
I hamnen på Utö
Färden hem till Gålö gick bra, och vi dristade oss att pröva hur bra maskinerna mår egentligen…. 1750 rpm gick bra, även om vi har identifierat några saker på SBHM som behöver kollas under vintern. Bland annat ska vi renovera även den tändbryggan, så att alla huvudmotorer har fräscha tändsystem.
Forza Isotta!
Efter avslutad tur var det dags för konservering och avtappning av alla system inför vintern. Detta är ett arbete som tar ett antal arbetsdagar, så det sista är fortfarande kvar att göra.
Dagen efter sista turen var det dags för oss och T56 att torrsättas. Mycket vind och kallt väder gjorde det hela till en utmanande dag, men gott samarbete mellan fartygen och besättningarna gjorde det hela till en lyckad och effektiv dag.
En tanke på “Säsongsavslutning med flaggan i topp”
Tack Janne, det här är ju en fantastisk bra beskrivning du har gjort. DC borde få läsa den utan några” filter ”. Bosse kvar på sjukan tyvärr, Skickat från min iPad
Tack Janne, det här är ju en fantastisk bra beskrivning du har gjort. DC borde få läsa den utan några” filter ”. Bosse kvar på sjukan tyvärr, Skickat från min iPad