Om T46

T46 vid KSSS brygga i Saltsjöbaden
T46 vid KSSS brygga i Saltsjöbaden

Motortorpedbåten T46 byggdes 1957 på Kockums och togs ur aktiv tjänst 1975. På slutet av 1980-talet togs båten i drift av ett antal entusiaster med H.M.K Carl XVI Gustaf i spetsen.

Idag är T46 en del av Veteranflottiljen, ägs av SMTM (Statens maritima och transporthistoriska museer) och drivs av den ideella föreningen T 46 Vänner.
Hemmahamnen är Gålöbasen, där motortorpedbåtarna var baserade under sina glansdagar. På Gålö finns även övriga fartyg i Stockholmsdelen av Veteranflottiljen.

Snabba fakta
Längd: 23 m
Bredd: 5,9 m
Djupgående: 1,4 m
Deplacement: 45 ton
Huvudmaskineri: 3 st Isotta Fraschini IF184C @1500 hk
Fart: 40 knop (i nuvarande drift)
Besättning: 16 man

5 reaktioner till “Om T46”

    1. Hej Hasse, ledsen för sent svar från oss… i och med att vi kör för att hålla många år till så tar vi inte motorerna till maxvarv längre. Men visst kunde dessa fartyg prestera högre farter när det begav sig 🙂

  1. Hej
    Hittar ingen bra mejladress till er, bara om man vill bli aktiv medlem.
    Därför blir det genom en kommentar.
    Min far tjänstgjorde på T45 och T54 under sextiotalet och snart fyller han 70. Därför tänkte vi barn försöka låta honom återuppleva båtarna(i alla fall deras syskon).
    Vad finns det för möjligheter att komma och titta, känna och bli allmänt nostalgisk? Kanske även åka en tur? Måste man vara medlem?

    Ha en bra dag
    Lars Hjelm

    1. Hej Lasse

      Roligt att du har hittat hit, och att ni vill känna på att åka lite. Det bästa sättet att få en ordentlig nostalgitripp på basen och fartygen är att komma ut på EDIP (En Dag I Paradiset), då hela Veteranflottiljen är igång med provturer på flera av fartygen och möjlighet finns till att träffa många andra likasinnade. Kolla på Flottiljens hemsida för lite detaljer: http://veteranflottiljen.se/lordagen-den-8e-september-ar-det-dags-edip-en-dag-i-paradiset/

      Hälsningar,
      /Gustaf, webmaster

  2. Hösten 73 körde vi t 48 m extra starka motorer o automatlåda.
    T 46 som var rotekompis maxade åxå 48 knop.
    Automatöverföringen utan angliorna mm drog tydligen energi.
    Loong live T 46.
    Ett levande museum!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.