Provtur

I tisdags var det äntligen dags för oss att pröva vad grejerna gick för. Det var två år sedan sist som fartyget – och besättningen – var ute på Mysingen och körde, så det var inte bara maskinerna som behövde varmköras innan vi kunde ge oss av.

Med alla saker stuvade och kontrollerade som de skulle, och maskinerna varmkörda så var det så till slut dags för maskintelegrafen att ge order om att koppla in marschmotorerna. Underbart!

Som det ska vara under en provtur, så stötte vi på några mindre problem – men inget som inte kunde åtgärdas kvickt under färd. När oljetemperaturena väl var på rätt nivå så kunde vi ta oss hela vägen upp till 1600 rpm, där de tre italienska tenorerna kommer till sin rätt.

Även på bryggan var det bra tryck, navigation, manövrar och ordergivning kunde övas så att alla är uppe i varv ordentligt inför kommande körningar. Vi har ett härligt aktivt schema framför oss de kommande veckorna. Närmast är redan nu i helgen 27-29 augusti då T46 är med på Örlogsdagarna inne i Stockholm.

Det var en ganska suggestiv afton på Mysingen, som närmast manade till tankar på kalla kriget… regntunga skyar och MTB-muller över fjärden 🙂

Livet är som bäst vid 1600rpm…

När vi hade genomfört de funktionskontroller som behövdes så var det dags att förtöja i södra hamnen inför kommande bunkring. Som sagt, vi har en hel del körningar planerade, så nu är det dags att fylla på tankarna igen.

Efter en lyckad provtur kunde vi så stänga ner fartyget för kvällen, och bege oss hemåt i den mörknande augustinatten.

Gålö när mörkret faller

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.