I fredags var det då äntligen dags att få bottenfärgen ur syne igen. I sedvanlig ordning kom tungbärgaren ut till Gålö och vagnen rangerades ner på slipen.

Tack vare ett gynnsamt väder utan alltför mycket vind, och en som vanligt stark insats från närvarande besättning kunde T46 snart vara flott igen, och flyttas till sin plats vid kajen. Där fortsatte klargöring av skeppet inför provturen.
Provturen gick ut på Mysingen, med god fart. Under resans gång kunde det dock konstateras att det var något problem med oljetrycket på CHM, så den fick tas ur drift under turen.
Under helgen har det så genomförts felsökning av CHM och dess maskineri, och problemet visade sig ligga i en trasig oljekylare. Faran med denna typ av problem är att vi riskerar att få vatten med oljan in i motorn, vilket kan medföra korrosion inne i motorn – ett mycket oroande problem.
Under söndagen åtgärdades problemet, genom följande digra insats av maskinarna: den trasiga oljekylaren demonterades och tömde ur vattenbemängd olja, samt rengjort cirkulationstanken på CHM. Oljefilter på CHM rengjordes, och tråg samt tilloppsledning tömdes på vattenbemängd olja. Därefter fylldes tilloppsledning och oljefilter med ny olja.
Den skadade oljekylaren Ny olja Flitigt arbete i trångt motorrum Filter under rengöring CHM öppen på operationsbordet Lite stökigt utan kylare…
När detta var klart drogs CHM runt på luftstart tills flera liter ren olja kommit in i motorn. CHM cirkulationstank fylldes med ny olja. Sedan förvärmdes och startades CHM, varpå returoljan från tillopsslangen till oljekylaren fångades upp i hinkar. Motorn kördes till ren vattenfri olja kom ur returen.
Därefter inspekterades och rengjordes spaltfiltret. Inga tecken på lagermetall och annat i filtret. Slutsats: Ingen motorskada! 🙂
