Långresa med gästabud

Helgen 11-13 augusti var det dags för långresa. I år var destinationen Nyköping, och Veteranflottiljen representerades inte bara av T46, utan även T56 och Jägaren var på plats.

Resan började med förberedelser på Gålö redan under fredagen. Den nyrenoverade pjäsen skulle lyftas på, och under däck pågick en del finjustering av motorinställningarna efter provturen tidigare i augusti.

Pjäsen åter ombord. Men var skulle skruvarna sitta? 😉

Efter flitigt arbete ombord vaknades det middag och sedvanligt kanon(!)trevligt samkväm på Båsamässen innan det var dags för rast, vila.

Lördagmorgonen bjöd på bra väder för turen ner till Nyköping. Vi passade på att svänga förbi Märsgarn där det pågick 50-årsfirande av Älvsnabbenresa, vilket var mycket uppskattat av jubilarerna.

Under färden ner mot Nyköping var det problematiskt att få huvudmotorerna att gå bra på höga varv (över 1400 rpm). Detta lilla mysterium sysselsatte chiefer och maskinare, i synnerhet med tanke på att vi nu har renoverade tändningar och förgasare.

Väl framme i Nyköping förtöjde vi längst in i hamnen tillsammans med de andra fartygen. Stort intresse från allmänheten, och vi kunde verkligen njuta av att befinna oss mitt i smeten.

Förtöjda i Nyköping, redo för gästabud

På kvällen var det samkväm både med övriga besättningar, men även egen middag där det hurrades och brummades om vartannat. Inte mindre än tre jubilarer i besättningen var närvarande: Lennart, Janne och Jörgen, så det fanns gott om skäl att fira. Vilket också skedde. Nyköpingsborna fick även en rejäl kvällsunderhållning när vi provstartade motorer vid kaj, med uteserveringen på första parkett. Stort jubel!

Men hur gick det då med mysteriet med motorerna? Jo, efter en hel del funderande och rådslag växte en hypotes fram vad gäller bensinen. Det skulle kunna vara så att den bensin som vi körde på hade blivit för gammal, och därmed blivit mindre lättantändlig. Det skulle kunna förklara beteendet i motorerna. Således beslutades att ta bunker i Nyköping. På sjömacken. Med kortautomat… 🙂

Hyfsat ovanlig syn på sjömacken i Nyköping…

Sagt och gjort. På söndag morgon stävade vi så över hamnen till sjömacken och började dra kort. Den obemannade macken är så beskaffad att man bara får tanka för 1000kr i stöten, så det blev några kortdragningar innan det var klart… men till slut hade vi bunkrat en dryg kubikmeter bensin, och var redo för resan hem till Gålö.

Med gäster påmönstrade stävade vi ut från Nyköping och genom dess staketliknande angöring. Efter en knapp timmes gång var det så dags att se hur den nya bensinen skulle påverka motorerna. Alla tre italienska tenorer startade fint, och sen bar det av. Inga problem att komma upp i hemtama 1600 rpm, och vi sköt fart norröver. Triumf!

I rote med T56 på väg hem till Gålö

I rote med T56 gick resan hemåt som en dans, och vi passerade genom Skramsösundet för att ge gästerna en vy över Musköbasen. Väl hemma på Gålö kunde vi konstatera att det varit en mycket bra långresa, med ytterligare några lärdomar under bältet. Precis som det ska vara på ett aktivt museifartyg.

Detta bildspel kräver JavaScript.

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s