Livet med T46 är inte bara att åka runt i skärgården och stila med de tre italienska tenorerna sjungande under däck. Nej, det är en hel del pyssel med att hålla ett museifartyg i driftbart skick.
En pågående aktivitet just nu är renovering av en babords huvudmotor (BBHM), med syfte att byta ut den som idag sitter i T46. En uppgift som tar tid, kraft och en hel del tankemöda. Som tur är har vi mycket av allt ombord 🙂
En motor med 18 cylindrar medför en hel del rörliga delar att ordna med. Det som skett den senaste tiden är rengöring av kolvarna i ultraljud, mekanisk bearbetning av koks i kolvringsspår, bakpulverblästring, ytterligare ultraljudstvätt och till slut sprutning med smörjmedel (LubriBond A).
Kolvbultarna är ultraljudstvättade i kaustik soda, uppsatta i svarven för putsning med fin smärgel duk och därefter dimensionskontrollerade.
Oljeskrapringarna är endast rengjorda i ultraljudstvätten och inspekterade.
Mer information om denna motorrenovering kommer löpande under kommande året, då vi har en förhoppning om att kunna genomföra motorbytet inför nästa säsong.
En tanke på “Puts och studs”